Scházíme se každý čtvrtek od 16 do 18 hodin.
Rekonstrukce lokomotivy BR92

Do inventáře našeho kroužku jsme získali darem několik vozidel. Je mezi nimi i BR92 v provedení ze začátku 70.let, tedy s černým rámem a červenými koly. Jelikož byla v poněkud "použitém" stavu, oprava přímo lákla k přestavbě na lokomotivu ČSD řady 415.0, která je jí vzdáleně podobná a disponovala podobnými parametry. Skutečná předloha má ovšem hnané druhé spřažené dvojkolí, ale to by vyžadovalo vlastně znova vyrobit část rozvodu a jelikož to z laického obecenstva málokdo ví, ponechali jsme pojezd beze změn.

Ještě musíme na barevné laserové tiskárně vyrobit tabulky řadového označení a model bude kompletní. Pojezd je však značně opotřebovaný, pokud by se podařilo sehnat lepší, bylo by to jen dobře.
 
Původní stav
Původní stav
Obrobení žiletkovou pilkou
Obrobení žiletkovou pilkou
Přetmelení a doplnění chybějícího komína
Přetmelení a doplnění chybějícího komína
Kompletní lokomotiva
Kompletní lokomotiva
Podařilo se nám sehnat na "hrabališti" v Sebnitz úplně nový kompletní rám, takže došlo na komplexní rekonstrukci. Při té příležitosti jsme doplnili řadové tabulky (barevný laserový tisk na obyčejný kancelářský papír - uvidíme, jak dlouho to vydrží).    
Doplněno řadové označení
Doplněno řadové označení
Nový hlavní rám
Nový hlavní rám
Oprava lokomotivy BR23

Nálezový stav naší lokomotivy BR 23.1111 se zprvu zdál dosti zlý. Úplně chyběla spojnice na pravé straně, na levé chyběly čepy zajišťující spojnici v kole. Po úplné rozborce stroje došlo k překvapivému zjištění, že technický stav rámu, motoru i převodů je nadmíru dobrý. Vzhledem ke stáří modelu (určitě více, než 30 let) je to skoro zázrak.

Bylo vidět, že model toho v průběhu své kariéry mnoho nenajezdil. Původní majitel pravděpodobně při neopatrné manipulaci ohnul spojnice, což mělo fatální důsledky pro funkčnost lokomotivy, jelikož toto prastaré provedení má poháněnu, tak jako skutečný stroj, pouze jednu nápravu a první a třetí spřažené dvojkolí je hnáno prostřednictvím spojnic. Pokus o opravu dopadl neúspěšně, takže lokomotiva pravděpodobně putovala do skříně.

Po vyčištění a promazání pojezdu bylo nejprve zkusmo zjištěno, že i s jedinou  (srovnanou) spojnicí je lokomotiva schopna pohybu. Bohužel chybění tak zásadní části rozvodu je výrazná optická vada, takže bylo nutno novou spojnici vyrobit.

Na našem výjezdu do Sebnitz jsme proto zakoupili mimo jiné 2 náhradní spojnice z leptaného plechu původně k tomuto modelu, které pochopitelně na naši BR23 nepasovaly, ale po zkrácení a slepení částí sekundovým lepidlem vznikla vcelku přijatelná imitace. Skládá se celkem  ze 4 částí, díky dostatečným vůlím nečiní odlišný tvar problémy. Chybějící čepy byly vytěženy z vraku BR56. Zde se opět osvědčila unifikace dílů, tak typická pro výrobu bývalé NDR.

Na obrázcích je vidět, jak vypadá vysledek.
PICT0928edit.jpg
PICT0925edit.jpg
PICT0926edit.jpg
Při té příležitosti byla nahrazena původní spřáhla Zeüke za typ BTTB.

Na předním běhounu byla část původního spřáhla ponechána a po vlepení malého trojůhelníkového kousku černého plastu bylo očkové spřáhlo přilepeno na jeho horní plochu.
PICT0922edit.jpg
Původní spřáhlo na tendru bylo nerozebíratelně nanýtováno, proto bylo třeba nýtek odvrtat. Do otvoru po něm byl vlepen ohnutý špendlík s navléknutým očkovým spřáhlem s vyvrtaným otvůrkem v zářezu pro pružinku. Původní vinutá pružina byla ponechána zavléknuta do zářezu ve spřáhlu, ale její funkce je spíše symbolická.

Pro zlepšení napájení i jízdních vlastností byl tendr mírně dotížen olovem.
PICT0923edit.jpg
PICT0924edit.jpg
Chodové vlastnosti se po opravě blíží novému modelu. Bohužel toto nejstarší provedení se vyznačovalo zoufale malou tažnou silou už z výroby. Adhezivní bandáže na prvním spřaženém dvojkolí jsou už bohužel ztvrdlé, takže lokomotiva se smeká i bez zátěže, natož se soupravou vozů. Naštěstí tyto je možno stále zakoupit coby náhradní díl, takže doufáme, že po jejich výměně budeme mít v našem lokomotivním parku konečně jednu plně funkční parní lokomotivu.

edit: Při výměně bandáží jsme porovnáním s jiným strojem téže konstrukce přišli na to, že lokomotiva měla prohozené první a třetí spřežené dvojkolí, to s bandážemi má být tedy třetí, což má celkem logiku, je nejblíže těžišti. Po této úpravě už jezdí celkem obstojně.
PICT0929edit.jpg
PICT0932edit.jpg
Patinace lokomotivy řady 86

Bohužel pro poškození hlavního rámu a absenci obou běhounů nebyla oprava uskutečnitelná za přijatelných nákladů. Lokomotiva řady 56 je na tom technicky velmi podobně, takže následuje osud 86ky.

Lokomotiva před úpravami a patinací
BR 86

BR 86

Lokomotiva po úpravách má představovat vrak, který je pro nerentabilitu generální opravy připraven k odprodeji do kovošrotu. Později využitelné díly byly zatím ponechány v základním nátěru/barvě plastu, který neladí s patinou lokomotivy. Časem bude doplněno.
BR 86

BR 86

/pepa/
56ka po provedení patinace
PICT0920edit.jpg
Nechte si zasílat novinky přímo do Vaší emailové schránky
Opište prosím kontrolní kód "4538"
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one