Scházíme se každý čtvrtek od 16.30 do 18 hodin v bývalé ZŠ Komenského.
Rekonstrukce podvozku lokomotivy E499.0

V inventáři našeho kroužku jsou celkem 3 lokomotivy řady E499.0 řečené Bobiny, přičemž ani jedna z nich není z původního inventáře z 90. let. Dvě jsou v archaickém provedení s kovovým rámem, jedna je s rámem plastovým. Každopádně všechny se jevily značně opotřebené, sice byly jízdy schopné, ale při pohybu se z nich ozývaly více, či ještě více zběsilé zvuky značící nutnost generální opravy.

Zejména stav jedné lokomotivy nejstaršího provedení se jevil velmi žalostný, navíc měla zjevně již z výroby vadné jedno dvojkolí -  ozubené kolečko nalisované mimo střed osy, proto bylo původně zamýšleno použít ji jako zdroj náhradních dílů. Nejprve poskytla motor, jedno dvojkolí a pantografy své sestře. Poté co byly ale obě "lepší" lokomotivy zprovozněny došlo na pokus oživit i ji.

Zde musíme poděkovat panu Radkovi Lidickému, který věnoval vrak jiné lokomotivy téže řady, bez jejíchž převodů a dvojkolí by naše třetí Bobina nikdy znova nejezdila.

Po kompletním vyčištění a kompletaci mechanické části se nejzávažnějším problémem jevilo probroušení sběračů proudu z dvojkolí. U tohoto nejstaršího provedení byly totiž sběrače tvořeny pouze drátkem z fosforbronzi naléhajícího na jízdní plochu kola. Na jednom podvozku se dokonce již kdosi pokusil o náhradu pomocí ocelové struny. Bohužel se příliš nezadařilo, bylo nutné vyrobit sběrače nové.
Opotřebované sběrače
Opotřebované sběrače
Jako materiál posloužila kytarová struna E tloušťky 0.053 z mé oblíbené sady. Na všechny čtyři sběrače pohodlně stačil odstřižený přebytek po výměně strun. Stačilo pouze odmotat opletení a naohýbat do potřebného tvaru.

Zde je již zabudovaný výsledek.
Repasovaný podvozek
Repasovaný podvozek
Další nutnou rekonstrukci byla u všech tří lokomotiv výměna spřáhel za očková. To naštěstí také není složité.

Nejprve je potřeba demontovat plechový čelník s nárazníky a původním spřáhlem.
Sejmutý čelník
Sejmutý čelník
Dále je nutno vyříznout drážku pro nové spřáhlo a zůžit jej, aby prošlo otvorem v čelníku. 
Drážka
Drážka
Úprava spřáhla
Úprava spřáhla
Pak už jen zbývá vrátit čelník na místo a upravené spřáhlo vlepit do drážky.
Hotovo
Hotovo
Nyní jsou všechny tři naše Bobiny provozní a paradoxně ta původně nejhorší z nich jezdí nejlépe. V porovnání se současnými modely působí jejich modelová věrnost dosti zoufale. Čas ale ukázal, že konstrukce pojezdu je poměrně robustní a spolehlivá, jízdní vlastnosti vcelku přijatelné, takže pro službu v našem kroužku jsou to velmi vhodné modely. V neposlední řadě představují typická vozidla ČSD ve stejnosměrné trakci od druhé půlky 50.let až téměř do současnosti.
Rozdíl generací
Rozdíl generací
Konstrukce 1966 vs. 2009
Konstrukce 1966 vs. 2009
28.08.2010

-munro-
Nechte si zasílat novinky přímo do Vaší emailové schránky
Opište prosím kontrolní kód "2593"
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one